پژوهش ابعاد هوش سازمانی و عملکرد کارکنان

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
توضیحات:
دانلود پژوهش با موضوع ابعاد هوش سازمانی و عملکرد کارکنان،
در قالب doc و در 63 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن:
2 ـ 1. مقدمه:
در بین فاکتورهای انسانی ، بدون تردید عامل هوش در انسانهایی که سازمان را به وجود آورده و حیات و بقاء سازمان به ایشان بستگی دارد ، از جمله عواملی است که در سال های اخیر ، نظر بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است ( ملائیان وهمکاران ، 1389 : 78 ).همانگونه که در دنیای انسانی و در حیات پرتلاطم بشری ، انسان هایی موفق خواهند بود که دارای هوش سرشاری باشندتا با بهره گیری از آن بتوانند بر مسائل و مشکلات زندگی فائق آیند. قطعا در دنیای سازمانی نیز ، وضعیت به همین گونه است (سیادت و همکاران ، 1389 :157) امروزه صحبت از انواع مختلف هوش است . در هر مورد ، هوش به توانایی دریافت ، درک و کاربرد نمادها و سمبل ها که نوعی توانایی انتزاعی است ،اشاره دارد. امروزه هوش ، پیشوند بسیاری از مفاهیم مدیریتی شده است و این نشان دهنده تغییر نگاه سازمان های و متفکران سازمانی از هوش تستی بر رویکردهای نوین به مقوله هوش است (بیک زاده و همکاران ، 1389 :144) .
پیشرفت های ایجاد شده در زمینه هوش فردی تاثیر مهمی در شکل گیری مفهوم هوش سازمانی داشته است (Kalkan ,2005 : 44) . بر این اساس با توجه به ویژگی های خاص هوش سازمانی ، معلوم شد هرچند که این عامل با هوش فردی مشابهت هایی دارد اما هوش سازمانی یک پیامد اجتماعی و گروهی است ، بدین معنی که این هوش حاصل عملکرد گروهی از افراد است که به عنوان یک واحد عمل می کنند و از این نظر تفاوت های چشم گیری با هوش فردی دارد (سلاسل و همکاران ، 1388 : 27) .
در فصل حاضرمتغیر وابسته (عملکرد شغلی کارکنان ) و متغیر مستقل (هوش سازمانی ) تشریح و با مروری بر ادبیات تحقیق و مطالعات پیشین؛ به نظرات و یافته های صاحبنظران و پژوهشگران در زمینه متغیرهای پژوهش پرداخته شده است.


2ـ 2 . تعاريف هوش سازمانی :
هوش به عنوان یک مفهوم جذاب که زمینه های پژوهشی شگفت انگیزی دارد ، در بسیاری از رشته ها به غیر از روانشناسی فردی و روانشناسی شناختی نیز کاربرد و جذابیت دارد یکی از رشته هایی که علاقه فزاینده ای به هوش و اهمیت آن نشان داده است مدیریت و ادبیات پژوهشی توسعه سازمانی است (Akgan,2007:272) .
هوش عبارتست از توانایی یادگیری و بکارگیری آن ، در سازگاری با اوضاع و احوال تازه و حل مسایل و مشکلات تازه. واژه هوش ، کیفیت پدیده خاصی را بیان می کند که دارای حالت انتزاعی بوده قابل رویت و ملاحظه نیست. به عبارت دیگر ،کلمه ای است که برای نمایاندن یک متغیر غیر حسی بکار رفته و تنها از طریق خواص آن قابل تفسیر است. مجموعه استعدادهایی است که با آنها شناخت پیدا می کنیم ، شناخت ها را به یاد می سپاریم و عناصر تشکیل دهنده فرهنگ را به کار می بریم تا مسائل زندگی روزانه را حل کنیم و با محیط ثابت و محیط در حال تغییر سازگار شویم (کاوسی وهمکاران ، 1389 : 128).
منظور از هوش ظرفیت درک ، ایجاد مفهوم و عمل بر اساس دانش است که در دسترس و آماده استفاده میباشد . به عنوان یک انسان به هوش خود از طریق زبان دسترسی داریم و از این طریق توانایی افزایش دانش، ظرفیت هوش را داشته و میتوان به طور نامحدود از هوش استفاده نمود (McMaster, 1998:1) .
و . . .


فهرست مطالب:
بخش اول : هوش سازمانی
2ـ 1-1.مقدمه
2-1-2. تعاریف هوش سازمانی
2-1-2-1. هوش در حوزه روانشناسی
2-1-2-2. هوش در حوزه سازمانی
2-1-3. اهمیت هوش سازمانی
2-1-4. بهبود هوش سازمانی
2 ـ 1ـ 5. پیش نیازهای ضروری جهت بهبود هوش سازمانی
2 ـ 1ـ 5-1. تقویت سرمایه اجتماعی سازمان
2 ـ 1ـ 5-2. توجه به جایگاه سرمایه فکری در سازمان
2 ـ 1ـ 5-3. سرمایه فرهنگی در راستای تقویت سازمان
2 ـ 1ـ 5-4. ضرورت توجه به فرهنگ سازمانی
2 ـ 1ـ 5-5. تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده
2 ـ 1ـ 6. هوش سازمانی و یادگیری
2 ـ 1ـ 7. هوش سازمانی و هوش تجاری
2 ـ 1ـ 8. سه مدل نظری برای حمایت از هوش سازمانی
2 ـ 1ـ 9. رویکردهای هوش سازمانی
2 ـ 1ـ 9-1. رویکرد رفتارگرایی
2 ـ 1ـ 9-2. رویکرد شناخت گرایی
2 ـ 1ـ 9-3. رویکرد اجتماعی
2 ـ 1ـ 10. ضریب هوش سازمانی
2 ـ 1ـ 11. درک شهودی از هوشمندی
2 ـ 1ـ 12. ماهیت سازمان های هوشمند
2 ـ 1ـ 13. هوشمندی رقابتی و هوش سازمانی
2 ـ 1ـ 14. اقدامات اساسی در هوش سازمانی
2 ـ 1ـ 15. ابزار سنجش هوش سازمانی
2 ـ 1ـ 16. اجزای هوش سازمانی
2 ـ 1ـ 16-1. هوش سازمانی به عنوان یک فرایند
2 ـ 1ـ 16-2. هوش سازمانی به عنوان یک محصول
2 ـ 1ـ 17. فرایند هوش
بخش دوم : عملکرد
2-2-1. مقدمه
2 ـ 2ـ 2. تعاریف عملکرد
2 ـ 2ـ 3. عملکرد شغلی به عنوان یک مفهوم چند بعدی
2 ـ 2ـ 4. انواع عملکرد
2 ـ 2ـ 4-1. عملکرد وظیفه ای
2 ـ 2ـ 4-2. عملکرد زمینه ای
2 ـ 2ـ 5. تفاوت های بین عملکرد وظیفه ای و عملکرد زمینه ای
2 ـ 2ـ 6. کاربردهای عملکرد شغلی
2 ـ 2ـ 7. عملکرد سازمانی

منابع دارد
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 14576 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 63

حجم فایل:211 کیلوبایت

 قیمت: 38,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 63 صفحه، قابل ویرایش.